De vrijzinnige levensschool
Hoe ziet onze ideale vrijzinnige levensschool eruit? Wie en wat inspireert ons? In het verleden, heden en toekomst. Wat maakt jou vrijzinnig en waar vind jij een warm thuis?
Leren van gemake-upte heren (blog)
Op de ideale vrijzinnige levensschool draagt men steile hakken, strakke jurkjes, valse wimpers, nagellak, een duimdikke laag make-up en een synthetische pruik. Tenminste, in ieder geval de heren. Want mijn ideale vrijzinnige levensschool haalt de mosterd bij drag queens. Of op z’n ordinair Hollands: travestieten. Van die gemake-upte heren valt namelijk heel wat vrijzinnigheid te leren.
Lees verder…
Quotes
Albert Einstein: ‘Strive not to be a success, but rather to be of value’.
George van Acker: ‘Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven.’
Graham Greene: ‘Er is altijd een ogenblik in de jeugdjaren dat de deur opengaat en de toekomst binnenkomt.’
Het einde van de verwondering
Taal is van oudsher nauw verbonden met religie. Door de eeuwen heen hebben mensen verhalen verteld over hun goden. Mythen die mensen hielpen om te gaan met het onbegrijpelijke. Zo werden donder en bliksem geschapen door Jupiter en was Eros was hulpvaardig bij de liefde. De goden gingen, bijna letterlijk, mee het zeegat uit en de oorlog in. Aan dit tijdperk van verwondering kwam abrupt een einde toen verhalenuitleggers de goden vingen in godsdiensten. Met leefregels, waarheden, straffen en aflaten. Helaas zijn mensen geen goden, mensen scheppen regels. Alleen goden scheppen verhalen voor zoekende mensen. Dus ben ik uitzinnig vrijzinnig.
Hans Zwiers, vrijzinnigen Oost Twente
De mens is gedoemd te kiezen
Volgens Jean Paul Sartre, een Franse existentiefilosoof, scheppen wij ons leven door het maken van keuzes. Kiezen doen we voor het grootste deel op onze automatische piloot. Pas als onze aandacht echt vereist is schakelen we onze aandacht en ons bewustzijn in. Zo vraagt de som 23 x 16 om aandacht, de trap oplopen juist niet. Stel je nu eens voor dat we met de mensen om ons heen omgaan alsof we de trap oplopen? Dan zou het samen koffiedrinken, na de viering in ons Johanneskerkje, zinloos zijn. Nu is het een warm thuis waar voor iedereen oprechte aandacht is.
Hans Zwiers, vrijzinnigen Oost Twente
Microkronieken Utopisch opvoeden
Ook in de vorige eeuw waren er mensen die werkten aan hun Utopia. Onderstaand vijf vrouwen met een missie die onze geschiedenis mede hebben gevormd en hun utopisch ideaal hebben bereikt. Nog steeds inspireren zij ons.
Jacoba Mossel op de barricade
Jacoba Mossel had een droom. Zij wilde godsdienstles geven aan kinderen. Dat is haar gelukt! Als eerste vrouw haalde zij de akte Godsdienstonderwijs van Vrijzinnigen Nederland. Haar motto was eerbied voor het leven, de medemens en de natuur. De mens is zelf verantwoordelijk zonder nadruk op zonde of godsvrucht.
Annie Zernike, onze eerste vrouwelijke voorganger
Annie Zernike begon in 1921 als voorganger in Rotterdam Tuindorp Vreewijk van Vrijzinnigen Nederland. Zij had niet veel met het werken met kleine kinderen. Wel zorgde Annie voor een geolied zondagschoolwerk in’ Het Nieuwe Verbond’. Zij leidde zelf leidsters op en zorgde voor het materiaal om mee te werken.
Emilie Knappert en haar ideaal
Emilie Knappert wilde door volksopvoeding de klassenverschillen in haar tijd overbruggen. Zij deed dat met het opzetten van een wijkgebouw in Leiden. Aandacht voor de kinderen, jongeren en volwassenen , een bibliotheek en cursussen was onderdeel van het werk. Haar grootste verdienste was het opzetten van de wijkverpleging.
Mien Labberton schrijft voor kinderen
Wie kende de verhalen van Mien niet in het begin van de twintigste eeuw? Zij heeft haar sporen verdiend binnen het vrijzinnig protestantisme. Haar verhalen waren religieus en zij wilde kinderen opvoeden tot braafheid. In alle vrijzinnige uitgaven van voor de Tweede Wereld oorlog zijn artikelen van haar hand te vinden.
Gon Scholten-van Iterson, voorvechtster feministische theologie
Gon Scholten, winnaar van de Opzoomerprijs in 1990, was een van de voorvechtsters van de feministische theologie binnen Vrijzinnigen Nederland. Ruimte voor het vrouwelijke in de theologie was een van haar speerpunten en droeg zij van harte uit. Haar utopia was gelijkheid voor vrouwen en mannen.