Ik weet het ook niet meer

Mythe of waarheid

De discussie over het wel of niet wijzigen van uitdrukkingen in de boeken van Roald Dahl, wat veel opwinding veroorzaakte, riep bij mij allerlei vragen op. En die vraagstukken zijn helemaal niet zo simpel te beantwoorden. Ik heb veel boeken en veel hadden er, als er met een moderne stofkam door mijn boekenkast heen was gegaan, niet meer gestaan. Om verschillende redenen. Het is zowaar nog ingewikkeld! Ik heb bijvoorbeeld een boek over mythen en sagen. Daar staat onder andere de mythe in van de geboorte van Boeddha. Maya, de moeder van  Boeddha, droomde dat een witte olifant, in welke gedaante de Boeddha geestelijk verbleef, haar zijde aanraakte. Tien maanden later werd Boeddha van onder haar rechterarm geboren. Wat niet in dat boek staat is het geboorteverhaal van Jezus Christus uit de maagd Maria. De schrijvers zagen dat laatste geboorteverhaal namelijk niet als een mythe maar als een waarheid. Moet nu een dergelijk mythologieboek gecensureerd worden omdat er een blanke superioriteitsvisie aan ten grondslag ligt?

Vrouwen en koloniën

Ik heb ook een wat oudere 20e eeuwse encyclopedie. Er staan opvallend weinig vrouwen in genoemd. Moet nu die encyclopedie weg?  In mijn kunstboeken, ook die van de laatste jaren, staan daarentegen juist wèl weer relatief veel afbeeldingen van vrouwen. Maar dat betreft ook veel vrouwelijke naakten. Daar zijn ‘voldoende’ vrouwen te zien maar weer niet op de ‘gewenste manier’ weergegeven!  Moeten musea deze ‘pornografie’ nog wel vertonen? Diverse oude kinderboeken die ik nog bezit zijn hoogstwaarschijnlijk ook niet in orde. Ot en Sien houden zich in het boek van Jan Ligthart  ‘Ot en Sien in Nederlands Oost-Indië’, onbeschaamd in de vroegere kolonie op. Vader draagt witte tropenkleding. De mooie illustraties van C. Jetses hebben een nostalgische waarde maar het boek bevestigt ook vreselijke scheve verhoudingen tussen mensen. Kun je die boeken niet beter uit de handel halen? Je kunt hier vanuit diverse invalshoeken over denken. Wat voor de één goed en ‘bevrijdend’ is, is voor de ander griezelig en ‘beklemmend’. Ik weet geregeld niet meer wat ik zelf ergens van vind.

Katrijne Bezemer
voorganger in Zuid-Kennemerland en Voorburg

Meer blogs …

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *